IssaDippa

Direktlänk till inlägg 16 mars 2017

Med kärlekens kraft!

Av Isabella - 16 mars 2017 14:32

Oj, oj vad jag har börjat bry mig om folk som jag förr avskytt. 

Oj vad jag har börjat undra hur det egentligen står still med 

dem där surkärringarna på jobbet eller den där människan på

nyheterna som har misshandlat och tänt eld på andras hus. 

Oj vad jag har funderat över alla mina nära och kära som 

ibland är väldigt fyrkantiga som drar människor över en kant

i stället för att se individer var för sig. Oj vad jag sällan orkar vara

arg längre, oj vad många människor jag vill krama varje dag och fråga

hur dem egentligen mår och varför dem gör som dem gör?  

Trots att jag vill vara arg så har jag ingen lust för ilskan och

hatet hjälper mig ändå inte fram. Snarare förstör mig inifrån.

Så jag väljer hellre att titta kärleksfullt på dem som

lyckas irritera mig eller som sviker mig på ett eller annat sätt och ställa

frågan, men varför gör människan så, hur mår hen? 


Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte vågat fråga

eller ifrågasätta någons beteende. Men i smyg försöker

jag vara vänlig, uppmuntra det bra och ignorera det

dumma. Försöker vara glad för hur illa kan saker egentligen vara,                                                                                 om allt nu ändå till slut löser sig på ett eller annat sätt. Men jag önskar att jag hade modet och kunskapen

att fråga och göra rätt. Få människor att vakna,

kanske gråta ut. Kanske söka hjälp.

Kanske få folk att öppna sig för många verkar inte

vilja se sina problem eller bry sig om att förändra

det dåliga. Dem klagar över hur dem mår men gör 

inget för att förändra det, dem gör som jag gjorde.


Jag hoppades att någon annan skulle rädda mig 

bara genom att dem fick se mig gråta bara genom 

att jag talade om hur jag måde. Men den ända som kan

rädda en är sig själv. Kampen är tuff men inte omöjlig.

Och kanske är det ända sättet för oss att må verkligt 

bra kämpa mot oss själva vår mörka sida. Ta hjälp

av dem kloka och jobba på. Även med dem saker vi

egentligen inte vågar erkänna för oss själva.


Det är väl som man säger vi föds inte onda vi föds inte till

människorna som hamnar i fängelse i vuxen ålder vi föds inte

till surfittor eller människor med stora egon. Vi föds inte med 

kort stubin eller en hård attityd. Något formar oss och jag tror att

det precis som skvaller eller skratt är väldigt smittande. Så om 

jag beter mig illa så får det någon annan att må dåligt och till slut

råka bete sig lika illa i framtiden på ett eller annat sätt. Men med 

kärlekens kraft som bör vara det starkaste inom oss så borde

vi kunna utrota det dåliga.

Och en början på det är kanske att sluta avsky dem eleka

och i stället försöka nå dem med kärlek eller fråga varför dem är 

elaka. Om dem inte vill lyssna på just dig eller mig kan vi inte göra

så mycket åt men vi kanske kan vara envisa eller så finns det någon

annan som kan öppna ögonen på människan...


Jag jobbar varje dag med saker som jag vet att jag inte är så bra på.

Jag vill inte vara dum medvetet men är nog det omedvetet ibland. 

Det är vi väl alla eftersom vi alla har drabbats av dåliga sidor. Men orkar

vi erkänna dem och jobba med dem så kan vi bara bli bättre.

Och köra på ännu mer med våra goda sidor.


Allt går att förändra med kärlekens kraft. 

<3 Bara vi tror och kämpar och inte

sätter hat mot hat eller hårda ord mot hårda ord 

utan i stället frågar och kanske ger mer kramar 

eller är nyfikna på människor.

För alla har vi våra anledningar till varför

vi blivit dumma på ett eller annat sätt och alla

kan vi bli fria från dem där dumheterna också

bara någon tror på oss och orkar lyssna 

utan att dömma.


Vi föds förmodligen inte heller till änglar eller fredsaktivister

och inte heller till spralliga glädjespridare.


Något formar oss till att bli vad människor anser gott och ont.

Något formar oss till att vara kärleksfulla mot vissa och inte mot andra.

Något formar oss till att välja glädje eller att stanna kvar i sorgen vi

bär på. 


Det finns vändpunkter och det finns motgångar.

Framgångar och lyckande, misstag och svek.

..................................................
..................................................
..................................

Bra Issa nu lät du lite klok igen. Hoppas nu någon läser och tar åt sig...

För att vara arg på någon som är arg blir bara dubbel ilska...

Enkel matte. Nu dax att laga mat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Translate blogg


Skapa flashcards