IssaDippa

Direktlänk till inlägg 10 mars 2013

Denna Svenskhet!

Av Isabella - 10 mars 2013 11:20

Guuuud! Vad jag är trött på Svenskar och dess Svenskhet. Vår kultur vårt språk och våra dealäkter... Vi är konstiga och jag har börjat sätta mig imot vår Svenskhet. Jag kommer kanske betraktas som mer konstig en vad jag redan tycks vara men det är kanske värt att protestera lite. Och just nu bryr jag mig för lite för att orka bry mig om vad andra ska tycka mot min protest mot vår Svenskhet.


Allt började slå galler i huvudet på mig då jag fick höra att jag var väldigt ''osvensk''. På grund av den anledningen att jag vågar ställa frågor som många andra tydligen inte våga fråga för att dem är rädda för vad andra ska tycka och tänka då. Jag har aldrig riktigt fallit för grupptryck och jag har alltid varit hög nyfiken på saker och alltid ställt frågor hej vilt om mig och inte har jag väl tänkt tanken på vad andra ska tycka. Ska folk tycka saker om vad andra ställer för frågor?! Jag hade aldrig tänkt tanken jag ställer frågor jag vill ha svar på hur dem en låter och har aldrig reflekterat mer över det. Jag har bara velat försöka få ett svar på min fråga även om jag inte alltid fått ett.


Sen började annat falla in och jag började se och reflektera över vad Svensk innebär. Och vad dessa olika länder och kulturer skiljer sig åt på olika sätt och håll. Kolla bara på när en Svensk möter en invandrare.. Vilka olika verderingar och traditioner och sätt vi har! Vilket tyvär ofta skapar konflikt men även nyfikenhet.

Ibland kan det vara svårt att förstå varandra.

Men vi Svenskar är så korkade att vi inte ens förstår varandra, tack vare våra olika dealäkter.

Ta exempelt det här delemat. En småläning säger till en annan: (- Kan du hämta min väska? den ligger gämte stolen.) Var på en som kommer från ett helt annat ställe svarar:

(gämte? Vad är det hur menar du nu?)

För oss småläningar är det självklart men inte överallt. Och ordet ''gämte'' betyder ''brevid'' och det ordet förstår den andra. Det finns massor av exempel där vi från olika ställen i Sverige använder ord som andra i landet aldrig hört talas om eller använt själva.


Och även om vi har många ord som alla i hela Sverige förstår så kan vi ha massor av ord som har samma är likadant men betyder olika saker ex. man och man. Alltså könet man och manen på ett lejon.=samma stavelse.

Eller att vi har massa de och dem, ibland även dom. Eller bara det att man kan säga olika saker om samma sak. Exempelt ''lägga mål'' eller ''göra mål''. Ja alltså ni kan nog komma på massor av egna exempel på vårt konstiga språk och hur vi använder våra ord.


Och har ni tänkt på hur vi gör. Ta exempelt det här med vår standard fråga när vi möter någon.

-Hej, hur mår du?

Och jag har börjat bli väldigt arg på den frågan. För att jag har svårt att avgöra om personen vill höra det svaret som folk brukar svara på denna frågan. Alltså:

- Jo tack bra, själv?

Jag har börjat ifrågasätta och säga:

Vill du att jag ska säga att det är bra.

Eller vill du faktiskt veta hur jag mår.

Alltså ställde personen frågan för att det faller sig naturligt i vår svenskhet?

Eller för att personen faktiskt bryr mig som hur jag mår?

Om en främling frågar mig hur jag mår eller en tandläkare ex. Så kommer jag svara att det är bra även om det kanske inte är det. För att jag inte vill berätta om hela mittt liv för denna personen och för att han/hon stälde frågan som en trevlig chest. (Hur nu de stavas) Men jag tycker vi borde sluta ställa den frågan till folk om vi faktiskt inte vill veta hur personen mår. Utan bara fråga.- Hur mår du?. Om vi faktikt undrar.

Jag menar den trevliga chesten går att byta ut mot massa saker.

-Hej,trevligt att råkas.

elller bara.

-Hej!

Sen får ämnerna falla sig in naturligt. 


Alltså det finns massa konstigheter i vår så kallade Svenskhet. Jag antar att jag borde sätta parantes runt de ordet men de struntar jag i! 


Jag vill protestera mot det som är fel i vår Svenskhet precis som jag protesterar mot dem som är emot invandring och homosexuallitet...Och andras sätt att leva. Jag menar det är la upp till dem. Varför ska du lägga dig i och klandra andra!

Och du känner väl inte dem! 

Så sluta be folk dra hem till sitt hemland. Det finns lika dåliga Svenskar som borde kastas ut! 

Och ekonomin är avanserad jag tror vi vet för lite, för att kunna klandra dem för att sno vår pansion med mera...

Och sluta tyck att två människor av samma kön inte ska få älska varandra. Hur skulle du själv må om någon sa att du inte får älska den ditt hjärta brinner för!? Hur skulle själv må av att vara rädd för att frå stryk för att du bara är kär i någon som råkar ha samma sak mellan bena som du själv!? Och varför är det fel att älska en annan människa? Och även om det är mest naturligt att det ska vara två olika kön så finns det saker och sitautioner som gör att folk kanske dras till sitt egna kön det kan handla om våldtäckt,sexuellt utnyttjande dåligt stöd från ena könet med mera!!! Varför klandra folk man inte känner? Varför klandra över huvud taget?!

Och varför mobba eller tala illa om folk som lever på ett annat sätt en du själv? Varför stör det dig? Vad har dem gjort dig? Är du avensjuk men inte vågar erkänna det? Du vill att folk ska tycka om dig för hur du lever och för dina val, varför kan du då inte acceptera andras val? Snälla ni människor som har något imot något av detta förklara varför ni slösar er dyrbara energi på att trycka ner andra när ni inte vet mycket alls... Världen vore bättre om vi lärde oss att acceptera varandra och hjälpa varandra!


Ja gud vad jag vill revoltera mitt i min ilska och min sorg just nu. Men främst behöver jag revoltera mot mig själv först. Men jag hoppas fler revolterar mot det som är fel så vi kan få en bättre plats att leva på ett bättre sätt att kommunicera med mera!


    

Bilderna har ingen direkt kopling till ämnet mer en utryckning av Sverige och protest och åsikter om saker och ting. Men det som protesteras på bilden har ingen vidare kopling till inlägget! 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Translate blogg


Ovido - Quiz & Flashcards