IssaDippa

Direktlänk till inlägg 14 mars 2013

Säg mig varför Gud?

Av Isabella - 14 mars 2013 21:06

Gud ibland frågar jag i fall du finns eller om du bara är ett mänskligt påhitt. Ett gått sådant. Säg mig finns du i den stilla vinden, i det vaggande havet och är det dig jag känner när solstrålarna träffar på det där värma härliga och mysiga sättet. Eller är du bara en underbar snäll låtsaskompis som älskar alla människor precis så som dem är. Säg mig är du något folk lutar sig imot för att dem är rädda för döden? Och skyllder då på historien i Bibeln? Säg mig varför verkar du säga imot dig själv samtidigt som du har så mycket som fungerar och som stämmer överens även om det är skrivit av två olika människor vid två olika tidsåldrar. Säg mig, hur du fick alla dessa människor att följa dig, be och sjunga inför dig. Samlas i gemenskap och samtidigt ha så många ifrån dig. Om du älskar oss alla varför är du inte mer tydlig så vi förstår att vi faktiskt kan välja dig? Säg mig också varför du klandrar alla för något dina två första skapelser gjorde. Säg mig hur du kan säga till människorna att förlåta varandra medans du själv inte förlät dina förstfödda på jorden och lät dem i stället få lida och låta deras framtida barn och barnbarn och så vidare få lida för något dem gjort. Säg mig varför du är så blyg. Säg mig, ska vi verkligen leva efter bibeln idag när det är annorlunda i vårt samhälle idag. Och säg mig varför är du homofob och varför är det så farligt att ha sex innan äktenskapet? Säg mig varför lät du människan gå åt tre olika religons håll? Hur ska vi förstå vem som har rätt om dig då alla tror på dig men har olika taktiker för hur vi ska se och följa dig. Vi kämpar för att vara tillräckliga för att nå upp till ett väl känt talat rike. Som ska vara gott och evigt. Så som våra drömmar lyder. Säg mig gud varför är vi inte redan hos dig? Varför prövas vi? Säg mig om du skapade denna godhet varför förträngde du en som ville bli som du? Varför ville du ha makten för dig själv och förträngde din ängel. Kan du inte förstå hans ilska och varför han gjorde så mot dig. Kan ni inte förlåta och bli sams. Så inte människan behöver lida över erat bråk. Om vi är en avbild av dig Gud, säg mig då varför människor på jord skadar andra på grund av att dem själva är skadade och sårade. Säg mig varför du älskar dem trots allt. Varför älskar du inte din ängel som du sköt ifrån dig som vi på jorden kallar djävulen? Säg mig varför du kan ge som trygghet och samtidigt ge son besvikelse. Och säg mig varför du skickade ner en halvgud din egna son och lät han dö för att vi då skulle få bli fria från synder. Ändrade du dig? Är du inte perfekt och vet allt? För min del får du gärna vara mänsklig och felbar. Då skulle jag känna mig tryggare med dig om du fanns. Men Gud snälla. Om du finns förklara då varför då dina själ till dina val och Bibelns historia, varför den blev som den blev. Och svara mig på min största fråga? Är jag god nog för dig och är du god nog för oss. 

Finns du, eller är du bara en påhittad gud folk förklarar med kärlek?. 


Som det låter verkar du ej finnas men ibland tvivlar jag och jag önskar att du finns och att du är god.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Translate blogg


Ovido - Quiz & Flashcards