IssaDippa

Direktlänk till inlägg 24 juni 2013

Denna konstiga konst!

Av Isabella - 24 juni 2013 21:52



HEEJJ! Nu skriver jag faktiskt ett inlägg som önskats ur en tidigare kommentar på bloggen. Sont är ju alltid trevligt!  Så jag tänker snacka om just det som är så enkelt men ändå så otroligt kompliserat! Jag snackar om konst. Vem som helst kan göra det och precis vad som helst kan kallas konst. Ändå är inte vem som helst rik och känd konstnär för det är bara några får som lyckas med. Jag har hört att det har med att göra hur man talar för sin konst. Och det gör mig förbannad då jag fick reda på att en gubbe till ''konstnär'' hade målat en rund ring och ett rakt sträck under och den tavlan var värt hur mycket pengar som helst. Vem tusan som helst kan ju måla en rund ring och ett streck! Det gjorde mig så arg då jag insåg att jag ägnar hur många timmar som helst åt att måla saker som föreställer något och som har detaljer och skuggningar och allt vad det kan tänkas vara. Och inte kommer väl jag någonsin bli rik på min konst? Det är ju mest en kul hobby. Trots allt kan alla bli konstnärer bara man talar bra för sin tavla. Jag tycker det är fruktansvärt fel egentligen! Men det är klart, målar man så är det väl inte för att ha det som jobb och försöka bli rik. Man målar ju av känslans lust och för att det är himla kul och intressant vad man kan skapa av en enkel penna och ett papper och eventuellt ett suddgummi. För i målandet går det att utrycka precis vad som helst och för mig har det även varit en tröst ibland att kunna rita när man mår dåligt och sitter och gråter över något. Jag mins en gång då jag målade en flicka som grät och man såg en stor tår falla ner från hennes kind. Och när den var klar så vart det liksom över jag hade råtit färdigt precis som att flickan jag målat grät åt mig och tog smärtan åt mig. Det var skönt, nu var det säkert flera år sedan och det var länge sen jag tröstade mig genom att måla. Nu för tiden är det mest prat och kramar som gör mig lugn när livet känns jobbigt. Men nu talar jag ju som om allt är depprimerande i konst jag borde ju tala om hur fantastiskt roligt det är att vara lite kreativ då och då för man kan göra vad som helst av precis vad som helst. Ja för visst kan man göra konst av saker ingen trode man kunde. Man kan göra konst av mat man kan göra konst av trä man kan göra konst av smuts man kan göra konst av eletriska små prylar som är redo för soptippen man kan göra konst av sönderivna papper man kan göra konst av tomma toalätt rullar... Och så vidare i all oändlighet!  Och den härliga känslan när man får en kreativ ide och verkligen sätter igång eller när något utan ide blir något fantastiskt bra i slutet i alla fall. Nu för tiden ser jag alltid till att vara redo med block och pennor var jag en är. För är jag ute på stan tar jag ibland med mig min väska och kan dra fram blocken och sätta mig ner och måla diekt om jag råkar få en snilleblixt eller bara blivit utråkad någon stanns. Internatlivet och folkhögskolan till hösten ska bli spännande och jag hoppas verkligen jag kan utvecklas där och bli ännu mer kreativ. Just nu går det ett program på SVT som heter Work of Art typ en as bra serie där konstnärer målar och tävlar i kont. Dock kan man inte tävla i konst enligt min åsikt! För alla tycker vi olika! Men det är ett himla bra program ändå. Varje vecka får dem en uppgift som kanske inte är självklar för oss att ta på. En vecka skulle man skapa något som visare rörelse. Och då sitter man själv hemma och funderar på hur man själv hade löst uppgiften. :) 


Och så var det ju det där som får konst att bli så himla roligt också. Det finns så många olika material och välja på så många olika sortes pennor som man kan skapa olika drag med och det är så himla kul och alla dessa nijanser på färger man kan få till. Tänk sicken tur att det fortfarande skrivs med papper och penna i skolan ibland. Även om mycket verkar gått över till dator. Men jag satt i alla fall alltid och ritade mer i mina skolböcker en vad jag antäcknade det läraren sa och jag fick ju rätt hyfftade betyg ändå. Och kanske lyssnade jag bättre av att just kunna sitta och rita samtidigt. 

Var man dessutom arg på läraren gick det alltid att måla en hängd sträckgubbe och låtsas att det var läraren som hände där. Sen var man ju inte så arg längre. :) 


Så Disa hoppas nu du läst och gillade inlägget och att det inte var allt för tråkigt och långt att läsa. :) 


(En liten bild ur blocket jag brukar ha på mig när jag är ute någonstanns. På stan eller så) 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Translate blogg


Ovido - Quiz & Flashcards