IssaDippa

Direktlänk till inlägg 12 januari 2014

So what we got?

Av Isabella - 12 januari 2014 11:52

Människan har en fri vilja, en frihet att vara dem de är... Men sen skapas vi utifrån vår omgivning.

Och så kan vi också få en mängd av välmående beroende på vad folk gör mot oss hur de lyckas leka med vårat psyke. Vi kan bli dem lyckligaste på jorden och tro till 100% på oss själva och vi kan också bli dem som är självföraktade och tro på sig själv--100% Dem säger att det är lättare att bli nertryckt en upptryckt... 

Är det sant? Eller är det på sammma nivå?

En människa som förlorar sin frihet för att någon annan är starkare faller djupt. 

Men om den här elaka människan ger sig på någon som är på top 100. Kommer den kunna tryckas ner då?

Eller kommer den elaka tryckas upp börja inse fakta...

Misstag och svårigheter kan ibland styrka oss...Betyder det att ondska är nödvändigt för vårt välmående på lång sikt?

Eller bara att vi kommer klara av vissa svåra situationer som vi måste för att kunna leva i den här världen?


Om bara godhet fanns skulle alla gå omkring i en flummig värld och dansa skuttandes omkring och tralla?

Den världen är låter ganska skrämmande också... Men hellre en sådan värld än en värld där det är lagligt att gå omkring med vapen, lagligt att slå ner folk och lagligt att döda vem man vill hur man vill när man vill...


Makt da? Makt har ofta en negativ klang... Ändå har vi i alla falll i sverige ett sammhälle där vi hjälps åt och bryr oss så pass om varandra att vi hör på nyheterna om hur vida pansionärerna får dålig mat och måste få det bättre! Hur vida allt fler barn hamnar i fattigdom och måste få det bättre. Och hur vida det är för stora barngrupper på dagis... 

Så människan är egoist och bryr sig mest om sig själv och sin familj. Men alla verkar vilja ha det där toppen och då sammarbetar vi. Och för att den där politikern ska kunna få behålla sin makt så måste han göra vad folket vill vare sig det berör honom själv eller inte. 

Då blir makten något som skapar ett positivt samhälle på grund av att folket vill ha samma sak till sin egen familjebubla.

Sen finns det ju dem som ser så många fler en dem i bubblan... De finns vuxna som kämpar för var-ända-unge. Och så vidare.


Världen är kompliserad, är i ett slags kretslopp, och världen kan kännas mer ond en god. Och ibland mer god en ond...

Vad är sanningen hur funkar allt? Vad händer om vi tar bort en bit? Vad händer om vi lägger till en bit? Hur gör man? Och vad sker i slutändan? 


Om du förstod något av den här  flummiga texten så har jag antagligen gätt dig något att fundera över nu...





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Translate blogg


Ovido - Quiz & Flashcards