IssaDippa

Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

Debatterade olikheter?

Av Isabella - 31 januari 2014 14:28

På sängen ligger jag och kollar på del 2 och 3 av serien fittstimm som handlar om dagens fenimist. Efter att åter igen fått se avsnitt 1 på en lektion som kallas livsåskådning... Det kan gämföras med elevensval typ...Och jag är med i en stor grupp av bara tjejer som kallas tjejsnack. Efter visningen så hade många tjejer åsikter och tankar. Jag hade som vanligt också åsikter och tankar men idag valde jag att vara tyst. Jag iaktog och lyssnade på vad dem andra hade att säga i stället. En del var intressant och det mesta kunde jag hålla med om. Andra saker vill jag starta en disskution för. Vad är egentligen rätt och fel? Är Hen ett okej ord och ska det användas?, ska tjejer ta för sig mer? Ska vi skilja på kön eller inte? Och så vidare och så vidare... Och är finimist något bra eller inte? Jag har alltid sagt att jag är fenimist om det handlar om jämstäldhet mellan män och kvinnor men vad det innebär är ju också en fråga i säg? Men en del påstår ju och tror att fenimister vill utrota män. Och då är inte jag!  


Medans jag tänker på detta och tittar och lyssnar på fittstimspogrammet på svt1 play så vänder jag mig om och lägger huvudet på kudden och ser min tjocka bok på bordet. Där är en bild på ännu en person som syns i media och som har argument för saker och ting. Okej så hon vill mest få ut det goda budskapet om bra självkänsla och det är ju bra... Men kvinnan på boken fick mig att tänka på alla dessa människor som finns i medians värd och som står upp för att ge ut budskap eller för att argumentera och slåss för något. Det finns pogram på utsatt tid på utsatt kanal som heter debbat. Där allt från invandrarfientlighet till löneskillnader till barnuppfostran med mera tas upp... Vad är det med oss människor? Varför kommer vi aldrig riktigt överens?


Varför är jag en av dem som vill få ut mina budskap som jag tror på och tycker är bra. Då jag riskerar att bli hatad och ifrågasatt av andra som inte håller med mig?


Många gånger känns det som att vi vill samma sak men har olika verderingar för att lösa problemet. Det känns i alla fall som att politiken gör så väldigt ofta...


Jag går på toa och hamnar sedan vid spegeln och tittar mig i spegeln och funderar över livet och vart vi människor igentligen får igenom av alla dessa olikheter och disskutioner. Varför är det så svårt att tycka lika? Det verkar ju enklare om vi tyckte likadant. Men åh andra sidan skulle kanske inte livet vara lika intressant då. 


Sen slocknar plötsligt tanken och livet går vidare. Jag sätter på en helt vanlig film i stället och släpper av mina tankar på min blogg i ett litet inlägg. Även om jag kanske sällan har rätt att säga ''litet inlägg'' då jag oftast har så mycket tankar och flyt i det hela att det skulle bli flera A4 om man skrev det på papper i stället för i en visuell datauppbyggd blogg.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Translate blogg


Ovido - Quiz & Flashcards