IssaDippa

Direktlänk till inlägg 3 januari 2015

What if! / Jag skriver som jag vill när jag vill!

Av Isabella - 3 januari 2015 23:37

What if? 

-Gud kan ju inte finnas. Då skulle han ha bevisat det för länge sedan.

Och om han ändå finns? Trots att du inte kan se honom. Hur tror du då sanningen om livet lyder då? 


''Saliga är dem som tror utan att ha sätt mig'' - Från bibeln. Någonstanns...


Så vad händer om. Om allt vi tror på inte alls är så som vi tror. Eller rättare sagt inte tror. 

Vad händer om det plötsligt finns hopp. Ett evigt liv och inte bara död. Inte bara en grävd grav och en föruttnande kropp i en kista. Vad händer om en magisk plats finns. Ett paradis där allt är underbart där varje dag lyser på oss med solsken. Och ingen smärta eller sorg vi ser. 


Vad händer om vi väljer bort vårt otroende liv till en tro i att någon älskar oss mer en vi kan förstå mer en någon annan kan älska oss. Vad händer om vi även dem dagar vi känner oss världelösa har en vakande hand över oss. Som kan lösa allt vare sig vi förstår och märker det eller inte.


Vad händer om vi lägger våra bekymmer i någon annans händer? 


Varför ber vi till något. Om vi inte tror? 


Säg mig är det farligt är det jobbigt och ansträngande att tro på ett bättre liv där vi är beskyddade och bevakade av en högre kraft? 


Säg mig tror du Gud är som kyrkans kultur? 

Eller tror du Gud är något helt annat? 

Känn efter hur känns det? 


Bibeln är totalknas för oss som lever i nuet. Och där talas det om krig i Guds namn och utspelas fortfarande i världen.

Men i den där Nya delen av testamentet som för visso är flera hundra år gammal. Där står det om en helt annan Gud. 


Vad händer om vi slutar läsa boken med sorg och ilska inombords och i stället läser orden kärlek. I stället för det där svåra?  Vad händer om vi tänker reallistiskt? Människor ur en annan tid och annan kultur skrev bibeln. Och inte Jesus han själv eller Gud själv. Vad händer om vi bara läser Jesus och Guds ord? Och inte resten? Vad händer om vi bara tror utan att överanalysera allt och försvårar upp det? Vad händer om vi bara lär oss tro och känna att vi är älskade och inte behöver vara rädda för döden. Vad händer om vi lever godare efter bibeln förslag? 


För så mycket i våra lagar idag och allmäna hyfs lever kvar från bibelns påbud. 


Så vad händer i oss om vi lever godare mot oss och andra och känner oss evigt älskade oavsätt hur vi trivs med vår omgivning eller inte. Vad händer om vi lägger vårt liv i någon annans händer.  Vad händer om vi bara känner med hjärtat och inte tanken? Vad händer när vi slutar vara rädda och känner oss beskyddade? Vad händer när vi känner att vi är skapade av kärlek och av en mening? Vad händer om vi bara väljer bort all ondska ur vår vardag? Vad händer om vi njuter av allt som är runt omkring oss som sägs vara skaps av Guds egna händer?  

What if its true? 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet så väl hur vissa människor som läser det här inlägger kommer tycka jag är yberkristen och helt sjuk

i huvudet som låter mig luras av den kristna tron. För visst står det så mycket dumt och sker så mycket dumt när relligion är inblandat. Jag vet. Och jag är en tvivlare själv och var en ännu större tvivlare förr. Men sen har jag gjort en resa och folk där ute troende folk är inte helt tokiga. Inte mer tokiga en andra människor... Det finns bra och dåliga människor som både tror och inte tror. Det finns dem som försöker manipulera och göra om. Och det finns dem som bara ur sin ärlighet och hjärta säger vad dem tror på utan att ge sig på dig och din tro. Och jag försöker inte få någon troende med det här. Och många meningar ur texten uppe är från vänner från alla möjliga håll och kanter så en del är bara ord jag återupprepat i mitt huvud många gånger och här valt att skriva ut blandat med mina egna ord. Och som sagt jag är inte helt troende själv ännu men jag vill och hoppas att jag blir det en dag. För trots allt

.... What if? What if God is Good? And true.


Några av er kommer bli glada av det här inlägger några av er kommer börja fundera och tänka.

Några kommer fnysa hårt åt det. Och andra kommer stänga ner det redan vid dem första raderna.

Men vet ni vad tyck vad ni vill gör vad fan ni vill. Det här är min blogg jag släpper och skriver vad jag vill!


Om jag så är självmordsbenägen och hatisk eller om jag är nykär och älskar livets alla dagar! 


Jag skriver FAN OCH JÄVLAR! och jag skriver ÄLSKAR OCH UNDERBAR! 


Du är inte tvingad att lyssna eller läsa. Om du läser det så gör det för du vill det. 

Men låt mig göra som jag vill. Det här är min fristad min frizoon. Där jag släpper

lös alla tankar jag håller inombords mig....


Jag har under den senaste tiden mått skitdåligt! Och skrivit flera inlägg som jag 

sedan bara raderat när jag skrivit klart dem. För att inte släppa dem fria. För jag 

har varit rädd för vad folk ska tänka. Och det har gjort att jag grävt ner känslorna i mig

och det har fått mig att må sjukt dåligt. Jag har varit nära på att gråta varje dag för 

skriken och orden har ej fått komma ut. Och även dem dagar det känns bra så

har jag även då tvivlat på att släppa inläggen. Vet ni vad nu skiter jag i det.

Jag mår som jag mår och jag skriver som jag skriver. 

Du får ora dig du får älska mig. Du får göra och tycka vad du vill om mig.

Men snälla låt mig skriva hur brutalt och fruktansvärt jag vill eller

hur romantiskt och spontant och ärligt jag vill! 

Jag bryter inte mot några lagar. Jag bara släpper mina vingar fria.

Här är jag öppen och fri. Här lär folk känna mitt inre. 


Och just ikväll just nu. Är jag ganska nöjd och glad. För jag har bra

musik i öronen och såg en film som fick mig att få känslorna att

röjas och ränsas lite. Där av texten högtst upp. Om Gud..

Ja men tänk om han finns. Fy så underbart! Och fy vilken skillnad 

det skulle göra. Men för all del jag är ärlig jag har mina tvivel

och lär nog alltid ha och få leva med. Men jag vill och hoppas ändå

att jag faktiskt börjar tro på riktigt. För troende människor har gätt

mig så mycket och vissa ord i bibeln får en att leva bättre. 

Och jag vill för all del inte bara leva för att dö. Vad är då livet värt?

Att bara glömma allt man lärt sig och glömma alla man älskat 

alla äventyr man varit med om. Nej då tror jag hellre på en Gud 

och ett liv efter detta en på en hårig apa. 



 
 
Joanna

Joanna

4 januari 2015 09:46

Kram

http://Www.givemehope.5min.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 13 oktober 2022 08:24

Hur mycket kan man tro på sig själv oavsätt vad omgivningen tror och tycker?  I mitt liv så tyvärr mäts min självtillit beroende på hur mycket min omgivning visar att dem tror på mig.  Om jag får stöd eller inte. Jag blir vad folk gör mig till. S...

Av Isabella - 4 september 2022 19:52

Jag är i en period då jag känner mig ganska ensam och övergiven. Det har fått mig att tänka och känna mycket. Jag antar att jag dels fortfarande vänjer mig vid att bo ensam och jag antar att jag också sörjer att jag inte har så nära rellationer som m...

Av Isabella - 20 juli 2022 10:52

Nu har det gott en tid sen jag tog examen från skolan och satt i bilen och för ett kort ögonblick funderade på om det var där när jag fortfarandd var som lyckligast skulle ta mitt liv. Jag lät bli och tänkte istället LEV! Lev för allt vad du är värd....

Av Isabella - 15 mars 2022 13:04

Dem senaste veckorna har allt varit extra tydligt hur mycket stöttning jag fått dem senaste två åren. Hur mycket godhet det ändå kan finnas i människor och att det finns människor som både ser och tror på mig och mina förmågor.    Jag har också...

Av Isabella - 8 januari 2022 22:52

Dem senaste dagarna har jag rensat som bara den. Jag har fyllt påsar med prylar och kläder som bara ligger och skräpar i lådor. Försöker skänka bort en del och kommer la försöka sälja lite senare också. Men det har dykt upp många tankar.  Först en ...

Presentation


Darwin eller Gud?
Vad gör människan så fördomsfull? Varför är bananer böjda? Jag är den fundersamma typen som skriver om allt man någonsin kan fundera och grubbla på här i livet! Drömmar,funderingar,äventyr ,vänskap,kärlek vad mer kan man förvänta sig?

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Translate blogg


Ovido - Quiz & Flashcards